Warning: preg_replace() [function.preg-replace]: Compilation failed: escape sequence is invalid in character class at offset 4 in /var/www/helza.dk/public_html/wp-content/plugins/booked/includes/general-functions.php on line 19
Klinikken
Kalkværksvej 2
Kontakt os
+45 30238184
Send os en e-mail
sabine@helza.dk
Åbningstider
Som vinden blæser

Hovedpine og migræne

Hovedpine og migræne!

Næsten alle har på et eller andet tidspunkt oplevet at have hovedpine. Faktisk lider ca. 80% af alle voksne danskere af hovedpine/migræne. I nogle tilfælde er symptomerne så udtalte, eller så ofte, at hovedpinen resulterer i store personlige omkostninger. Det koster dog også samfundet en del, da hovedpine er årsagen til 20% af det samlede sygefravær i Danmark.

En af de hyppigste er spændings hovedpine.
Det er dem jeg oftest ser på klinikken. Heldigvis er de forholdsvis “nemme” at hjælpe, da spændings hovedpine oftest kan afhjælpes med et par omgange god dybdegående massage og/eller cupping. Det kræver typisk fra 3-6 behandlinger.  

Herefter kommer rigtig mange med en hormonpræget migræne. Migræne i forbindelse med menstruation/ægløsning eller i stressede perioder. Denne er lidt sværere at gøre noget ved, men man kan hurtigt lindre migrænen. Hos de fleste kan man få migræne ned på et minimum og hos enkelte kan man få migrænen helt væk. Det kræver typisk 8-15 behandlinger. Det spiller også meget ind, hvad man selv gør, for at holde migrænen for døren. 

Punktet der er vist på billedet er et migrænepunkt. Det bruges både til at lindre og forebygge migræne. Hold fast på punktet i 2-3 min. 

Der er også en række ting, du selv kan gøre for at afhjælpe problemet. 

Read More

Tips til hjemmekontor

Er du én af de mange der arbejde hjemmefra i tiden og kan du mærke hvordan det slider på din krop. At være væk fra sine rutiner, fra hæve-sænkebordet, de store vinduer og dine kollegaer?

Så har jeg samlet nogle tips til hvad du selv kan gøre, for at gøre det bedre for dig selv.

Arbejdsstedet: Det er selvfølgelig vigtigt, at du sidder ordenligt, men den perfekte arbejdsstilling er ikke lige så vigtig som bevægelse. Sørg for at bevæge dig og skifte din arbejdsstilling i løbet af dagen. Har du ikke mulighed for at stå op og arbejde ind i mellem, så læg små pauser ind, hvor du lige kan komme op og gå lidt rundt for at bevæge dine muskler og led. Det er også en rigtig god idé at have støtte under underarmene. Det er hårdt for kroppen selv at holde dem og du kan hurtigere blive øm og stiv i nakken. Herud over er det vigtigt at du har rigeligt med lys. For at få det bedste lys skal du placere dig et sted i huset hvor du får naturligt lys ind. Det mest optimale er en kombination og naturligt og kunstigt lys. Lyset gør, at du bliver mere aktiv og har en positiv effekt på humøret. Derudover øges din reaktionstid og gør, at du tænker hurtigere og husker bedre.

Hold musklerne varme: Selvom det er en virkelig god idé at lufte ud midt på dagen er det meget vigtigt at du ikke sidder i træk. Sørg for at dine muskler er varme. Når musklerne holdes varme øges blodtilstrømningen i musklerne, det gør at musklerne bliver løsnet og at stift og infiltreret muskelvæv bliver opløst. Varmen er derfor smertelidrende. Du kan med fordel bruge en varmepude eller varmecreme.

Trænings øvelser: Læg små trænings øvelser ind i din arbejdsdag. Det kan være alt fra sprællemand, armbøjninger til mavebøjninger osv.

Du kan også lave trænings øvelser der specifikt hjælper dig med at løsne de spændte muskler. Følg med på Facebook  eller Instagram for at se forskellige øvelser du kan lave.

Desuden er det en god idé at styrke din core for at opretholde en bedre kropsholdning.

Hovepine: Desværre får jeg rigtig mange henvendelser fra mine kunder, som er begyndt at opleve hovedpine igen, efter de ikke kan få behandling mere. Jeg har tidligere skrevet et indlæg med Hovedpine hvor du kun finde gode tip og råd. Men jeg vil også fokusere lidt på nogle gode punkter du kan anvende på henholdsvis Facebook og Instagram.

Når man har været “indespærret” en hel arbejdsdag og ikke engang har fået luft til og fra arbejde er det guld værd at gå en tur og få lidt frisk luft. Det er ikke kun sundt for din hjerne at få en break men også for dit helbred.

Covid-19

I dag havde jeg virkelig bare brug for at have lidt MIG tid. Derfor valgte jeg at løbe mig en tur – helt alene. Jeg har altid brugt løb til at skabe ro. Løb hjælper min krop til at bekæmpe den stress tilstand Covid-19 har bragt mig i.
Når man løber nedsættes niveauet af kortisol i kroppen. Kortisol er det hormon din krop danner når du er stresset og i små mængder er det sundt for dig, men når tilstanden varer i en længere periode, påvirker det kroppen negativt. Desuden danner kroppen signalstoffet dopamin og endorfiner når du løber, disse kan betegnes som kroppens egne lykkestoffer.

Løbeturen giver mig et pusterum hvor jeg kan få lov til at være alene med mine tanker og få dem blæst lidt ud af hovedet.

Nå tilbage til Covid-19….

Mit hoved er fyldt. Fyldt med tanker om hvordan Helza skal komme igennem dette, mit hoved bliver fyldt når der er ryddet og jeg trøstespiser.

Som mange andre selvstændige er jeg tvunget til at holde lukket i en periode, pga. min tætte kundekontakt. Det er vigtigt at vi passer på os selv og hinanden i denne tid, så Danmark kan komme stærkt ud på den anden side.
Jeg skal nok komme stærkt igen på den anden side af Covid-19, for jeg ved, at jeg har et fantastisk kundegrundlag og nogle gode virksomheder tilknyttet. Men ikke destomindre har mit hoved været fyldt med hvordan det skal gå. Hvordan jeg skal betale mine faste udgifter, når der ikke kommer nogle indtægter, hvis dette bliver ved så længe, som det forventes. Dårlig samvittighed overfor kunder, jeg ved er afhængige af behandling, for at kunne komme igennem en udholdelig hverdag. Jeg har lovet dem, at de er min første prioritet når jeg må have lov til at åbne igen.

Jeg har 3 børn, som jeg nyder, at jeg har ekstra meget tid til i denne periode, men de fylder virkelig også mit hoved op. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det også er hårdt for dem. De kommer ud af deres vante rutiner og deres kontakt til bedsteforældre er mindsket drastisk. Jeg er ikke god til rod og med 3 børn hjemme hele dagen, siger det sig selv, at der bliver ryddet en del til. Jeg prøver virkelig at trække vejret og tælle til 10, men jeg kan ikke komme udenom, at det fylder en del i mit hoved.

Når mit hoved er fyldt, så trøste spiser jeg. Det er ikke ualmindelig og rigtig mange gør det – især kvinder. Kroppen har svært ved at skelne sult og følelser som tristhed og træthed. Derfor opfatter kroppen ofte de negative følelser som sult. Når jeg har trøstespist, bliver jeg sur på mig selv over at have gjort det, for det er som regel usunde ting og jeg får ondt i maven når der er kommet for meget indenbords.

Puha – der var lidt om, hvad der fylder i mit hoved i denne Covid-19 tid. Løbeturen i dag hjalp mig til at smide nogle af de energistjælenede tanker ud af hoved, så jeg igen kan have overskuddet til at være positiv.

Vi står i en situation vi ikke kan gøre så meget ved, så det handler om at få det bedste ud af situationen. HELDIGVIS bor jeg I et land som Danmark, hvor der er hjælp at hente for os små selvstændige.

Nu vil jeg fokusere på at nyde den ekstra tid jeg har med min familie, som jeg ikke har haft så meget af det sidste års tid fordi jeg er arbejdsnarkoman.

Hvad gør I for at få det bedste ud af Covid-19 tiden?

Derfor får jeg selv cupping 1 gang om måneden

Affaldsstoffer sætter sig i kroppen, blodet og musklerne. Jo mørkere huden bliver ved cupping, jo flere affaldsstoffer trækker Cuppen ud af musklerne. Der sætter sig affaldsstoffer i vores krop igennem vores mad, vores måde at leve på, igennem det fysiske og psykiske aspekt og kemi i den luft eller ting vi omgiver os med. Kroppen udskiller affaldsstoffer helt af sig selv, men i den moderne verden omgivet af kemi og stress kan kroppen altså ikke følge med.

Read More

Hold dine muskler varme

Når mine kunder kommer med spændingshovedpine, myoser og spændte muskler, anbefaler jeg dem, udover træningsøvelser, at huske, at holde musklerne varme.

Når musklerne holdes varme øges blodtilstrømningen i musklerne, det gør at musklerne bliver løsnet, stift og infiltreret muskelvæv bliver opløst. Varmen er derfor smertelidrende. 🔥🔥🔥

Drage balsam er fremstillet efter en original indisk opskrift og er kendt som det stærkeste husråd, mod alle former for muskelsmerter, ømme led, stivhed i nakke og skulder, hold i lænden og meget mere. Må anvendes flere gange dagligt.

45 ml kun 60,-

Varmepude der kan varmes i microovn eller ovn igen og igen 75,-